NIEUWE MEDIA SCHOOL
Inhoud Info Nieuws Duurzaamheid ICT Projecten Gallerij Contact Home
ICT : Multimedia

ICT

Wat is ICT?
Informatie
Communicatie
Multimedia
E-learning

Multimedia

Woord, geluid , muziek, tot spraakherkenning toe, digitaal geluid overtreft kwalitatief alle vormen van geluidsweergave die we vroeger kenden. Muziek componeren, musiceren, versterken, uitzuiveren, perfect copiëren het kan allemaal met de computer.

Hetzelfde verhaal verhaal met beeldmateriaal : foto's, films, video monteren,bewerken, bewaren, copiëren, beelden in drie dimensies weergeven. Het is al digitaal wat de klok slaat.

Schrijven doen we met een tekstverwerker en printer, scannen, copiëren en drukken: bijna alles wat op papier verschijnt, kan alleen verschijnen dank zij ICT.

Gelukkig maar ook want hoe zouden we immers al deze audiovisuele informatie uit de twintigste eeuw anders nog kunnen gebruiken. Hoelang zijn er nog platenspelers beschikbaar om platen op78 toeren te draaien, videorecorders om Betamax e.a. af te spelen, filmprojectoren voor 8mm films enz. Digitaliseren is het sleutelwoord!

Dit was dan nog maar de multimedia van het verleden. Wat zal de toekomst brengen? U zal het niet geloven...
Multimedia computers en sensoren gaan de extensies vormen van ons centraal zenuwstelsel ( Cyborgs ). Onze waarnemingen worden geregistreerd, opgeslagen, geanalyseerd en teruggekoppeld tijdens onze dagelijkse activiteiten. We gaan als het ware ons geheugen uitbesteden. Outsourcing?
Geen sprake van chips in uw lijf, zegt u? Waarom lopen onze honden, koeien enz. dan al met chips rond? Orwell had toch echt weinig verbeeldingskracht...

Even terug naar het onderwijs. Daar heeft men tot hiertoe weinig of geen gebruik gemaakt van multimediale leermiddelen. Leerplannen, handboeken en schriften, weet je wel. Geen ramp indien men nu met de digitale golf meesurft.
Allerhande vernieuwende visie in het onderwijs (collaboratief leren, zelfstandig leren) vragen om scholen als multimediale open leercentra.

“Deze visie op leren impliceert krachtige leeromgevingen , die een evenwicht vormen tussen de zelfsturing van lerenden enerzijds en een gamma van begeleidende actoren (de leraar, medeleerlingen, het schoolteam) en processen (gaande van sterk gestuurd tot volledige zelfsturing) anderzijds.”
Citaat uit “Krachtlijnen van het ICT-beleid” Vl. Dep. Onderwijs.

:: Top ::


Nieuwe Media School © 2003
nms@skynet.be