NIEUWE MEDIA SCHOOL
Inhoud Info Nieuws Duurzaamheid ICT Projecten Gallerij Contact Home
Info : Het NMS-team

Info

Over NMS
Het NMS-team
Coördinaten

Het NMS-team

Luc Vandeput

LucVooraleer als pedagoog af te studeren aan de Katholieke Universiteit Leuven was Luc al afgezwaaid als onderwijzer.
Hij werkt als docent aan het departement lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven, campus Diest, maar is momenteel ook verantwoordelijk voor alle e-learning in de KHL. Verder is hij verbonden aan AVL, de navormingsdienst van de KUL en al vele jaren DOS docent (een bijscholing voor onderwijzers) in Bokrijk.
Luc is al vele jaren overtuigd van de toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs en alle leerprocessen. Hij was voorzitter van TEAM, een gebruikersgroep van Mac en ICT fans in het onderwijs. Zo maakte hij in de Verenigde Staten kennis met ACOT, Apple Classrooms of Tomorrow. In dit door de Amerikaanse regering gesteunde programma kregen leerlingen en leerkrachten een technologie-rijke omgeving toegestopt. Vervolgens bestudeerden onderwijskundigen de leerwinst van deze methode.
Dit experiment ligt zowat aan de basis van bijna alle educatieve toepassingen van ICT en Internet in de VS. Luc vond hier, en in de bijhorende online fora voor leerkrachten, zijn inspiratie om in het RELATED project BRIDGED te ontwerpen.
Luc is medestichter van de Nieuwe Media School en als zodanig betrokken bij bijna alle ICT activiteiten van NMS. Hij bouwde een zeer grote expertise op educatieve toepassingen van ICT. Zijn recente aanstelling tot coördinator e-learning in de KHL is een erkenning van zijn jarenlange strijd voor innovatie in het onderwijs. Luc is immers steeds onderwijzer gebleven, een echte van de oude stempel, maar in ICT verpakking!
 

Ilse Stroobants

IlseNa haar studies Latijn-Grieks (St.Dimpnalyceum, Geel) studeerde zij in
1993 af als pedagoge aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Haar eerste werkervaring deed ze op als projectleider in het Strategisch Plan Kempen, een streekontwikkelingsorganisatie voor de regio. Hier bouwde zij expertise op in Vlaamse en Europese programma's (Leonardo,ESF,EFRO,…) rond het thema Tewerkstelling, ICT/telecommunicatie. Initiatieven zoals de ontwikkeling van de leeromgeving BridgED, het opstarten van het ICT sensibilisatieproject CyberSkills werden onder haar coördinatie gerealiseerd.
In januari 2000 zette zij haar carrière verder in de Hogeschool te Geel. Als projectcoördinator van de Netmobiel en het STIHO project BridgED-link bouwde zij haar programmakennis verder uit.
Daarnaast is zij ook geruime tijd (vanaf 1996) actief als lector didactiek, mediakunde en onderwijsorganisatie in de lerarenopleiding te Geel (volwassenen onderwijs, OSP-GPB).
In september 2003 startte zij als leraar en stagebegeleidster in het Sint Claracollege in Arendonk.
 

Manuella Borghs

ManuellaNa haar studies Wetenschappelijke B (St.Dimpnalyceum, Geel) studeerde zij af als romanist aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Zij werkte als lerares Frans aan het St.Dimpnalyceum en was er betrokken bij Europese uitwisselingsprojecten in verschillende programma's. Momenteel werkt zij als stagebegeleidster in in de lerarenopleiding te Geel (volwassenen onderwijs, OSP-GPB) en als Europees coördinator van KOGEKA.
Manuella werkte mee aan het BISEL project en aan verschillende trainingen voor leerkrachten o.a. in Leonardo en Comenius.
Zij heeft veel ervaring in het regisseren van totaalspektakels, video- en geluidsopnames en taalkundige ondersteuning van deelnemers aan Europese uitwisselingen. Momenteel droomt ze van een meertalig “Europees overlevingspakket” daarvoor. Wordt vervolgd in 2004.
 

Danny Vanderveken

DannyNa zijn studies Latijn-Wetenschappen (St.Pieter, Turnhout) studeerde hij af als bioloog aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Hij werkte als leraar Wetenschappen aan het St.Dimpnalyceum en was er coördinator van Europese uitwisselingsprojecten in verschillende programma's, organiseerde voor KOGEKA in 2003 SPLASH, het 3 de Jeugdcongres voor water. Momenteel is hij directeur van het Sint Maria Instituut in Kasterlee.
Danny was de drijvende kracht achter water- en milieuprojecten in verschillende Europese programma's, projectcoördinator voor NMS van het BISEL project en alle trainingsprojecten met water. Verder is hij nog conservator van een natuurreservaat in zijn geboortedorp Retie, beheerder van Green België en lid van diverse milieuorganisaties. Om water te sparen drinkt hij zelfs bier en wijn.
 

Lieve Eelen

LieveZij studeerde aan het St. Jozef Instituut in Herentals en behaalde haar diploma van lerares Wetenschappen aan het Kardinaal Van Roey Instituut in Vorselaar.
Zij werkte als lerares wetenschappen aan het Sint-Lutgardisinstituut in Turnhout en als opvoedster en lerares informatica aan het Sint-Dimpnalyceum van Geel. Momenteel is zij binnen in Geel verantwoordelijk voor de informatica helpdesk van de KOGEKA scholen en belast met de ECDL opleidingen voor leerkrachten.
Zij is webmaster van het Sint-Dimpnacollege en werkte mee aan NMS trainingen voor leerkrachten (Digikids) en buitenlandse deelnemers aan de Leonardo mobility projecten. Mac of PC, Lieve weet er weg mee!
 

Patrick Verhaert

Studeerde eerst af als ingenieur electronica aan de KHK in Geel en kon er dan aan de slag als docent bij de industriële ingenieurs waar hij vooral verantwoordelijk is voor het labo informatica.
Hij programmeerde hiervoor een leeromgeving waarmee de studenten alle practica online kunnen uitvoeren en instuderen. Hij behaalde hiermee de Digikids Award in 1999. Hij was jarenlang de organisator van het ESF project Nieuwe Media in het Onderwijs, een doorgedreven multimediale ICT opleiding van 28 sessies voor leraren uit het secundair en hoger onderwijs.
Patrick geeft ook opleidingen aan de Computer Academie (Centrum 2000) in Turnhout, ontwikkelt en host websites, ook deze van NMS. Hij is auteur van twee handboeken over zijn favoriete software Dreamweaver. Kortom Patrick is een specialist in het weven van web-dromen.
 

Karel Van Hoeck

KarelNa zijn studies Latijn-Wiskunde (Klein Seminarie, Hoogstraten) studeerde hij af als wiskundige aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Hij was leraar Wiskunde aan het Klein Seminarie en daarna aan het Sint-Dimpnalyceum, waar hij jarenlang tevens leraar informatica was en in die functie ook collega's bijschoolde.
Hij is regionaal coördinator van TEAM, een gebruikersgroep van Mac en ICT fans in het onderwijs. Door Apple Benelux is hij aangesteld als Apple Distinguished Educator voor educatieve presentaties.
PC's kunnen hem gestolen worden, maar Apple hard- en software kent voor hem geen geheimen. Karel verzorgde voor NMS opleidingen voor Vlaamse leerkrachten (Digikids, Filosofisch Hotel), maar ook voor buitenlanders o.a. in Leonardo projecten.
 

Karen Aerts

KarenNa haar studies Menswetenschappen (St.Dimpnalyceum, Geel) studeerde zij in 1992 af aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen als grafisch vormgever. Na verdere vervolmakingscursussen woonde en werkte zij een jaar in Londen.
Daar werkte zij op de kinderboekafdeling bij uitgeverij Salamander Books en later bij reclamestudio The Creative Consortium.
Terug in België liep zij een half jaar stage in het Expertisecentrum Digitale Media van het Limburgs Universitair Centrum in Diepenbeek.
Sinds 1997 werkt zij als vormgever bij uitgeverij RG Visualia in Dessel.
Zij is al van in het prille begin betrokken bij de Nieuwe Media School.
Zij ontwierp de huisstijl, evenals deze website en werkte mee aan de vormgeving van verschillende projecten zoals ARTLINKS en andere.
 

Tiny Dijsselbloem

Na haar studies Menswetenschappen (Virga Jesse, Hasselt) studeerde zij af als lerares Nederlands-Geschiedenis aan het Paridaens Instituut in Leuven.
Zij werkte als lerares aan het Salvatorcollege in Hamont en het St.Dimpnalyceum. Daar was ze betrokken bij Europese uitwisselingsprojecten in verschillende programma's als Lingua, MSP en Comenius.
Zij presenteerde er in talloze persconferenties, academische en andere meertalige zittingen en begeleidde leerlingengroepen in meerdere landen.
Tiny werkte mee aan de begeleiding en informatie van buitenlandse gasten van NMS in diverse trainingsprogramma's zoals Leonardo mobility.
 

Laurens Vandeput

Van de zes kinderen van Luc is Laurens van jongsaf het ergst gebeten door de ICT virus. Computers, software en Internet zijn voor hem onweerstaanbaar zodat er ten huize Vandeput al lang een netwerk ligt om iedereen tevreden te houden. Het Internet uitschakelen is het ergste wat Laurens kan overkomen. Tijdens de proefwerken durft zijn vader nl. wel eens de modem meenemen...
Laurens studeert nu nog Economie-Wiskunde aan het Voorzienigheid Instituut in Diest, maar weet zeker dat hij daarna verder zal studeren in “iets met ICT”. Kortom een echte computerfreak.
Ondertussen stilt hij zijn honger met computers in en uiteen te knutselen, websites te bouwen en te onderhouden als webmaster. Hij is verantwoordelijk voor de animatie van deze website in Flash.
 

Lisette Heylen

LisetteZij studeerde economie en boekhouden en werkte als boekhoudster in verschillende accountancy-kantoren.
In de Nieuwe Media School is zij schatbewaarder, een functie die veel boekhoudkundige kunstgrepen vereist. Er is immers meestal geen schat te vinden, maar gewoonlijk meer inkomende dan uitgaande facturen.
Zoals alle goede boekhouders signaleert zij dan ook regelmatig “het management” dat het budget overschreden, uitgeput of deficitair is met het advies dringend te besparen, in te krimpen of zelfs te stoppen...
 

Willy Aerts

ManuellaStudeerde allesbehalve nieuwe media, laat staan ICT, aan de KU Leuven waar wijsbegeerte, rechten en klassieke filologie op zijn menu stonden.
Hij werkte als leraar Oude Talen en als directeur in het Sint-Dimpnalyceum in Geel. Sinds 1992 organiseerde hij daar grootschalige Europese uitwisselingen tijdens jaarlijkse zgn. Europese weken. Daaraan namen telkens honderden leerlingen en (gast) ouders deel met leerlingen uit in het totaal een dertigtal scholen uit 25 verschillende Europese landen. Deze uitwisselingen gebeurden binnen pedagogische projecten van diverse Europese programma's zoals Euroklassen, Multiple School Partnership, Comenius, Lingua of gewoon eigen initiatief.
In het lyceum voerde hij reeds in 1984 initiatie in de informatica als pilootproject in het curriculum voor alle leerlingen. Het lyceum werd in 1986 ook uitgekozen als één van de 10 Vlaamse pilootscholen voor informatisering. In 1992 werd zij door Apple geselecteerd als één van de 260 scholen die wereldwijd het Apple Global Education (AGE) vormden. Zij vormden een wereldwijd intranet, nog voor de opkomst van het Internet. Vanaf 1996 kregen de leerlingen vrij toegang tot dit Internet. Geen wonder dat na de stichting van NMS Europa en ICT er aan bod kwamen. Sinds 1999 is Willy zaakvoerder van @rtsconsult, maar nog steeds betrokken bij de meeste NMS activiteiten.
:: Top ::


Nieuwe Media School © 2003
nms@skynet.be